Derbyseger!

Där satt den! Helsingborg besegrades och matchen avgjordes, som den här typen av matcher ofta gör, av ett ödesdigert misstag av Helsingborgs försvar. Vi tackar och bockar för vänligheten! :-)

Det märktes vid visiteringen att det var färre åskådare jämfört med tidigare derbyn. Det blev aldrig några längre köer. Det berodde dock inte enbart på den uteblivna publikruschen, utan även på att vi publikvärdar fått mer resurser och att vi kanske blivit lite effektivare i vårt arbete.

Tyvärr hade någon lyckats få in rökbomber på ståplats. Jag har stått mitt i röken ett par gånger och den är inte skön att andas in kan jag meddela.  Inte all visitering i världen kan förhindra att vi får in rökbomber och bengaler på Stadion. Jag läste i Metro att IFK Göteborg testade specialutbildade "Bengal-hundar" inför senaste matchen mot DIF. Det kanske vore något att prova. 

Jag tycker att alla borde kunna gå på Stadion och titta på fotboll utan att behöva känna oro eller rädsla. Därför är det extra tråkigt att få mail likt nedanstående. Jag fick det nu på morgonen av en kvinnlig bekant som inte går på fotboll alltför ofta:

Skojigt resultat, men otäck stämning med alla supportrar runt omkring. En mff-anhängare kom bort till vår sektion och började vråla "hata Helsingborg" till några äldre män som bar hif-halsdukar. Den ilskne 20-åringen bar sig förskräckligt åt och ögonen glödde av hat. Matchen hade inte ens börjat. Till slut blev jag så arg att jag gick bort med min flagga och läxade upp honom. "Om du inte slutar bete dig så korkat, kommer ingen av oss här att vifta med våra ljusblå flaggor. Det är pinsamt. Vi skäms över såna som dig."Jag trodde inte mina ögon när han slokörat försvann därifrån. Förmodligen bara för att leta fram en bengalisk eld. Läste i tidningen att det inte blev så stökigt trots allt, men tyckte stämningen i stan var läskig efteråt. Känns som man är i en krigzon när polisen patrullerar in med all tänkbar skyddsutrustning för att hålla ordning på fotbollsfans. Hoppas du ändå fick chansen att se målen (särskilt det sista) och kom tryggt hem.

Tack för det, Cissi! Skönt att någon har lite civilkurage.

P.S. Vad tyckte ni om våra nya gula jackor...? :-)  D.S.


Kommentarer
Postat av: Anders

Ingen kommentar om Grimsby? ;)

2005-09-21 @ 13:25:36
Postat av: Micke

Grimsby? Har jag aldrig hört talas om och förresten är det ingen som bryr sig om den cupen i alla fall... ;-)

Postat av: Ollie

Jackorna var snygga, dock kan kanske den gula färgen ge vissa hitsoriska associationer till ifk Malmö. Annars är de snyggare än de orangefärgade.

Kan färgen ha något att göra med att PV's numera har fått en mer polisaktig roll i samband med matcher, ty färgen är den samma som polisen bär??

2005-09-22 @ 08:53:46
URL: http://ollie.blogg.se
Postat av: Ollie

Tjosan! Sorry micke men jag såg aldrig att kommentarerna publicerades så jag trodde jag var tvungen att skriva igen :P

Återigen, ledsen...

2005-09-22 @ 08:55:04
URL: http://ollie.blogg.se
Postat av: Micke

Helt OK, Ollie. Jag har själv gjort samma misstag bl a på din Blogg... ;-) Nu är dock dina extrakommentarer borttagna efter lite redigering.

Den gula färgen är bara en slump. De nya jackorna är smidigare att röra sig i och varmare på hösten och de fanns i gult...

Vi ska definitivt inte vara poliser, utan precis som tidigare är vi där för att hjälpa till med att få ett så trevligt arrangemang som möjligt för alla som går på matcherna.

2005-09-22 @ 09:16:45
URL: http://pv.blogg.se
Postat av: Eldarjenny

Enjoyed browsing through the site. Keep up the good work.

2008-09-11 @ 14:30:29
URL: http://eldarjenny.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback