VM - det är nu det börjar!

Nu har det brakat loss på riktigt allvar och de tuffa drabbningarna avlöser varandra. Det är underbara prestationer, fula kapningar och usla domare och allt annat som hör ett VM i fotboll till. Lägg sedan till den härliga inramningen på de tyska arenorna och lyckan är total för oss fotbollsälskare.

För Sverige är VM över sedan i lördags, efter en totalt sett godkänd turnering. Att ett så litet fotbollsland som Sverige går till en åttondelsfinal i ett VM är faktiskt inte så illa. Visst hade jag också hoppats att vi skulle kunna stå upp bättre mot Tyskland, men efter den otroliga inledningen med mål efter fyra minuter tror jag att de svenska spelarna var lika chockade som vi åskådare. Det är bara till att bryta ihop och komma igen!

För egen del är det givetvis min resa till Tyskland, och min andra VM-match hittills i livet*, som kommer att leva kvar längst i minnet. Allra djupast sitter bilderna av det gula hav som mötte oss i Dotmund. Hela staden var som en enda stor rapsåker. Dessutom var det inte minsta tillstymmelse till bråk utan bara glada miner överallt.  


* Min första livs levande VM-match var stormatchen Uruguay-Sydkorea i Udine 1990. Matchen slutade 1-0, efter att inhopparen Fonseca gjort Uruguays segermål i den 90:e spelminuten, inför 29 039 åskådare på Stadio Friuli.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback