Obstruktion eller inte?

Som gammal domare har jag haft lite svårt att släppa situationen med Bajens bortdömda mål mot Kalmar. Var det rätt av domaren att döma frispark och varning, eller borde målet ha godkänts? För att få klarhet i fallet kontaktade jag domarfrågeexpert nummer ett i Sverige, Bosse Karlsson. Här följer hans svar:

"Jag har nu analyserat detta och har 2 delsvar:


Del 1:

Från tv-bilderna hemma i soffan: Ingen frispark och varning, låt spelet fortsätta.


Del 2:

Alla bedömningar enligt regelboken är enligt domarens bedömning och domaren i detta fall (Åke A)förklarar att han har sett hur spelaren i ögonvrån tittar efter var målvakten befinner sig och väljer då en väg från det att han börjar springa (utan att sedan ändra riktning från denna) som gör att han skal förhindra målvaktens utspark vilket är kravet för frispark. Detta kan ju inte framgå av några tv-bilder."


Jag håller nog faktiskt med Åke A i detta fall. Efter att ha sett situationen ett antal gånger tycker jag att det, t o m på TV-bilderna, ser ut som om PFO ser vart Wastå är på väg och väljer att springa in i Wastås löpriktning. 100%-säker är jag så klart inte, men det är den känsla jag får av situationen. Vem har sagt att det är lätt att vara domare....?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback