Damfotboll

I skrivande stund är det mindre än en timme tills att OS inleds för svensk del, med en gren som väl uppfyller kriteriet "gren jag så gott som bara följer när det vankas stort mästerskap", nämligen damfotboll. Jag tycker helt enkelt inte att underhållningsvärdet är högt nog. Det skulle säkert kunna vidtas åtgärder för att höja nämnda värde, men alla som kommer med konstruktiva förslag blir totalt attackerade och anklagade för att var än det ena och än det andra. Ni kommer väl ihåg hur totalsågad stackars Jonas Karlsson på SVT blev för något år sedan när han hade mage att föreslå bland annat mindre storlek på mål och bollar? "Här ska minsann inte en man komma och berätta för tjejerna hur deras regler ska utformas" skrek moraltanter och gubbar i unison kör. Men, allvarligt talat. Män och kvinnor har olika fysiska förutsättningar och det kan ni inte göra något åt, hur gärna ni än skulle vilja!  Det finns väl ingen som skulle komma på den korkade idén att låta häckarna i damernas 100 m häck vara lika höga som herrarnas på 110 m, eller damernas handboll vara lika stor som herrarnas, eller låta damernas kula i kulstötning väga lika mycket som herrarnas, eller damernas nät i volleyboll vara lika högt som herrarnas o s v.


I fotboll däremot, där ska allt givetvis vara lika, i rättvisans och jämlikhetens namn...




P.S. Har jag möjlighet kommer jag givetvis att följa det svenska damlandslagets vedermödor i Kina. Likväl som jag kommer att följa övriga svenska aktiva med medaljchans. Sedan må de vara skyttar, kanotister, seglare eller brottare.


Kommentarer
Postat av: Akselgina

really enjoyed the site even learnt a few things on the way, keep up the good work.

Postat av: Akselgina

really enjoyed the site even learnt a few things on the way, keep up the good work.

2010-05-07 @ 08:01:04
URL: http://akselgina.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback