MFFs historia

Jag får erkänna att tidigare har MFFs historia från före 1970-talet varit ett ganska stort mörker för mig. Därför har jag verkligen sett fram emot att få sätta tänderna i Mats Wemans "Blått ett lag". Jag har nu läst allt om den första storhetstiden (1944-53) och de högt ställda förväntningarna på boken infrias verkligen! Mats Weman beskriver händelseförloppet och spelarna i drömelvan med en enorm kärlek och en fin detaljrikedom. Är du MFFare? Då är "Blått ett lag" ett måste!

I boken finns en mängd spännande spelarrelaterade fakta och anekdoter. Läsaren får bland annat veta varför en viss typ av kravallstaket i Halmstad uppkallats efter Kjell Rosén (bilden). Staketen går än idag under benämningen "Roséngångar". Vidare avslöjas bakgrunden till Nils-Åke "Kajan" Sandells smeknamn och att Erik Nilsson under sin aktiva karriär var i det närmaste helnykterist. 


24878-3
Kjell Rosén


Nu blir det tyst på Bloggen ett par dagar, eftersom jag snart sätter mig i bilen för att åka till Stockholm på barndop. Det är min gamla kompis Roger som ska döpa sin son. Nya tag i nästa vecka! :-)

Kommentarer
Postat av: Karin

Hälsa Rogge och gratulera!

2005-10-28 @ 20:04:30
Postat av: Micke

Will do!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback