GAIS-MFF, en rapport utan fotboll...

Matchen har det skrivits mycket om på andra håll, så här kommer en liten rapport i punktform om andra trevliga och mindre trevlig händelser runt matchen, "The publikvärd style":

* Tråkigast - Det gäng som åkt upp med egen buss, varav en del inte ens hade för avsikt att se på fotboll. Jag uppskattar det till att det på bussen fanns ca 30 personer, samtliga killar i ålder runt 20-30 år. Ingen av dem hade MFF-prylar på sig. Som tur var hade polisen bra koll på dem redan från början och de tilläts inte ens lämna området för att ta ut pengar till inträdet. 

Hemresan för ovan nämnda icke-supportrar blev också ett äventyr. När vi (publikvärdarna) tog ett litet matstopp på vägen hem, så kom det plötsligt upp fyra polisbilar och stannade bredvid den buss vi åkte i och vi började så smått undra om poliserna tagit fel på buss, men förklaringen till ansamlingen av poliser dök snart upp när icke-supportrarnas buss körde in på parkeringen. Tydligen så hade de varit inne på en mack och handlat och en del av dem tyckte då att de inte behövde betala, men det tyckte kassörskan som tryckte på överfallslarmet. Det blev full visitering och fotografering av samtliga bussresenärer, innan polisen lät dem fortsätta mot Malmö. Mer om detta hittar du
här.

* Rök och smällfritt - Inga bengaler och ingen rök. Ja, inte ens en liten chinapuff. Härligt ur säkerhetssynpunkt!

* Sötast - De "bengalhundar" som såg till att hålla pyrotekniken borta från Gamla Ullevi. Det här kommer vi med största sannolikhet att prova i Malmö också. Det är i alla fall min förhoppning.

Mest förvånad - var nog den överförfriskade Göteborgare som satt ovanför MFF-publiken och bråkade. Han trodde nog att han var säker där han satt, men tji fick han när polisen kom och avvisade honom från arenan.


Kommentarer
Postat av: Michael

"Tråkigast - Det gäng som åkt upp med egen buss, varav en del inte ens hade för avsikt att se på fotboll. (...) Ingen av dem hade MFF-prylar på sig. Som tur var hade polisen bra koll på dem redan från början och de tilläts inte ens lämna området för att ta ut pengar till inträdet."

Hur kan du tycka att detta är positivt. Möjligen hade du själv tillgång till ytterligare information, men av det du skriver så låter det som en rättsskandal! Killar som går runt i Stone Island/Fred Perry eller fan vet vad får alltså inte ens gå och ta ut pengar för att kunna se på fotboll bara för att de inte bär fullt med MFF-souvenirer. Eller vad är det du menar????

Du skriver förresten själv "varav en del inte ens hade för avsikt att se på fotboll". Jaha, och resten då? De som ville se på fotboll. Ska de inte få kolla på matchen eller hämta ut pengar så att de så kan göra bara för att de bär fel kläder/umgås med folk som ni inte godkänner???

Låter mycket illa det här måste jag säga!!!


// Michael

2006-04-25 @ 01:52:07
Postat av: Micke

Ett litet förtydligande. Självklart hindrades ingen från att se matchen! Efter (ganska städade) diskussioner med polisen, fick ett par personer möjlighet att gå och ta ut pengar.

Postat av: Micke

Och ett litet tillägg: Självklart behöver man inte vara pyntad som en julgran för att gå på fotboll. Det var bara ett sätt att försöka beskriva situationen. Om det kunde misstolkas ber jag om ursäkt för det.

...och ja, jag hade möjligen tillgång till ytterligare information som jag tyvärr inte kan dela med mig av här.

2006-04-25 @ 10:59:19
URL: http://pv.blogg.se
Postat av: Karin

Som vanligt är det enklare att klaga på dem som faktiskt orkar engagera sig än att göra något själv. Man blir så trött! Och kan man ta en person som "Raggadish" ovan på allvar när han inte ens kan skriva tio rader text utan att ha med svordomar och stavfel?

Nej, en stor eloge till alla som orkar engagera sig ideellt, publikvärdar och andra! Det är personer som ni som genom att osjälviskt "offra" er, gör att resten kan utöva sitt intresse.

2006-04-25 @ 11:40:07
Postat av: Micke

Till Karin:

"Raggadishs" inlägg är borttaget. Han är hjärtligt välkommen tillbaka i lugnare ton och under eget namn. Då svarar jag gärna!

2006-04-25 @ 11:43:27
URL: http://pv.blogg.se
Postat av: micke.

Väldigt många med namnet Michael här inne. Men ur en gaisares betraktelse var situationen i förrgår skrämmande lik GAIS-AIK. Precis som förra året ställer sig gästernas C-supportrar, som de kallas, långt från övriga fredliga mff:are. De skriker sina egna ramsor (alltid för att provocera) och ser ut att vilja göra upp med gaissupportrar.
Efter AIK-incidenten har polisen skärpt till bevakningen på detta hörn av arenan. Förra året stod inte en polis där. Nu stod minst 15 stycken + ordningsvakter och publikvärdar i detta hörn och skiljde läktarna åt.

Anledningen till att inte dessa inte fick lämna området är självklart att polisen känner till avsikterna. Detta var ingen högriskmatch, men att man skulle ha C-supportrar är ingen överraskning. Att behöva gå och ta ut pengar låter som en riktigt dålig ursäkt för att komma ifrån polisens bevakning. Dessutom gör man detta för supportrarnas eget bästa. Inte heller GAIS är några änglar när det gäller detta problem. Men som sagt, anledningen till att inte man fick gå från arenaområdet var att polisen känner till problemet och försöker få bukt med det hela.
Så vitt jag vet, hände ingenting i samband med matchen (förutom den incident du skrev om med macken.) och då kan jag inte säga något annat än att polisen gjorde rätt.

Lycka till i fortsättningen och blogga på. Intressant läsning!

2006-04-25 @ 13:41:25
URL: http://lagercrantz.blogg.se
Postat av: Micke

Micke (Lagercrantz)
Mycket förnuftiga synpunkter och du har helt rätt i att det faktiskt var relativt lugnt i samband med matchen.

Tack för berömmet förresten! :-)

2006-04-25 @ 14:10:17
URL: http://pv.blogg.se
Postat av: Peter (Raggadish)

Ett tips; ta bort kommentarfunktionen om du bara vill läsa beröm.

Jag kritiserade att du försöker påskina att "de som inte hade souvenirer på sig" inte var intresserade av fotbollen. Motivera då ditt och dina kollegors intresse av matchen. Ni vänder ju ryggen mot planen stora delar av matchen. Det hade ingen fått mig till om jag så fick betalt för det. Ni får resa och inträde gratis, men vad får ni ut av matchen? Ni känner er viktiga, men vart är ert fotbollsintresse?

2006-04-25 @ 15:13:33
Postat av: Micke

Jag tar gärna kritik och kommentarer i den form du nu framför. Lugnt och inte fullt så anonymt! Tack för det. :-)

Nu till mitt svar. Vi ser i stort sett hela matcherna. De få gånger det inte blir så är när det blir alltför stökigt på läktarna.

Det finns säkert de som är publikvärdar för att de vill, som du skriver, känna sig viktiga, eller få gratis inträde. Jag kan bara svar för mig själv och i mitt fall är det definitivt inte sant. Jag gör det av kärlek till klubben och chansen att få ge nåt tillbaka. Om inte vi hade ställt upp och jobbat ideellt hade det inneburit stora kostnader för klubben med betalda publikvärdar.

/Micke - som tidigare stått i klacken i flera år.

2006-04-25 @ 15:33:32
URL: http://pv.blogg.se
Postat av: Peter (Raggadish)

Ni kan inte se stora delar av matchen! Det är inte sant! Många av PV sitter/står vänd mot publiken hela matcherna! Då undrar jag verkligen var intresset finns. Känns lite fel att kritisera de som riskerar sin hälsa för klubbens stolthet OCH sen SER på matchen. Dessa grabbar betalar hela kalaset själv. De finns där på bortamatcherna etc Jag är tvärsäker på att de flesta av dagens PV inte hade åkt på allt för många bortamatcher om det kostade...

2006-04-26 @ 18:52:27
Postat av: Micke

Peter (Raggadish)
"Ni kan inte se stora delar av matchen! Det är inte sant! Många av PV sitter/står vänd mot publiken hela matcherna! Då undrar jag verkligen var intresset finns."

Jag kan som sagt inte tala för alla och det stämmer som du skriver att vissa sitter med ryggen mot planen stora delar av matchen. Det får stå för dem. Jag kan bara tala för mig själv och jag tittar på matchen när den är i gång och slänger ett öga på publiken när spelet är avblåst. Eftersom jag antar att du också tittar på spelet när det är igång och möjligen ibland på oss värdar när spelet är avblåst så ser det säkert ut som om alla ständigt tittar på publiken. Så är inte fallet.


"Jag är tvärsäker på att de flesta av dagens PV inte hade åkt på allt för många bortamatcher om det kostade..."

Mycket möjligt. Jag kan som sagt inte svara för de andra. Själv såg jag lika många bortamatcher innan jag blev publikvärd (åker inte på alla nu heller, kanske hälften). Jag såg och ser dessutom samtliga hemmamatcher i Malmö trots att jag har sju mil, enkel resa till varje match, så egentligen är varje hemmamatch som en bortaresa för mig (och ingen betald resa där inte...). Så mitt intresse det finns där och är ytterst starkt. Det kan jag garantera dig!


"Känns lite fel att kritisera de som riskerar sin hälsa för klubbens stolthet OCH sen SER på matchen."

Tja, vad säger man....den inställningen gör mig faktiskt ledsen. Jag vill känna mig stolt över MFF och det gör jag oftast, även när laget är i motgång. Men stoltheten försvinner direkt när någon "riskerar sin hälsa" i klubbens namn. Då skäms jag i stället.

2006-04-27 @ 10:14:26
URL: http://pv.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback