Elfsborg

Nu har det gått drygt ett dygn sedan förnedringen upphörde. Det fanns bara ett lag på banan och hade det inte varit för en utmärkt himmelsblå målvakt, så hade siffrorna blivit betydligt större än 4-2. Det är bara att lyfta på hatten för ett Elfsborg, ledda av en suverän Anders Svensson, som presterade den mest underhållande fotboll jag sett i Allsvenskan på väldigt länge.

Malmö då? Ja, laget hängde inte alls med de kvicka Elfsborgsspelarna. Daniel Andersson och Anders Andersson i all ära, men på ett hypersnabbt vattnat konstgräs hinner de helt enkelt inte med. Det ska bli intressant att se hur "returmatchen" gestaltar sig. Jag tror att det blir ett mycket lägre tempo och det lär gynna MFF. 4-2 åt andra hållet?

I måndags kände jag för första gången att Elfsborg hade en enorm fördel av vanan vid konstgräset. Tidigare när MFF förlorat har det mest varit på grund av undermåliga prestationer av laget, men så var inte fallet den här gången. Malmöspelarna gjorde vad de kunde, men de räckte helt enkelt inte till. Ska Malmö i framtiden ha någon chans mot Elfsborg på bortaplan måste det antingen till konstgräs i Malmö (Nej!) eller en konsekvent satsning på snabbare spelare. Där måste jag verkligen ge Elfsborgsledningen en eloge. De har verkligen lyckats få ihop ett lag som passar utmärkt för underlaget í Borås.

Imorgon drar jag till en kompis i Manchester, så jag missar hemmamatchen mot Elfsborg. Så... se till att det blir vinst!

Kommentarer
Postat av: Anonym

sluta skyll på underlaget.. se hur många bortamacther elfsborg har vunnit istället. De har inte plockat många hemmavinster alls. sluta nu

2006-08-10 @ 11:57:26
Postat av: Micke

Tycker inte att jag bara skyller på konstgräset. Jag anser att jag ganska klart erkänner att Elfsborg var bättre. Jag tycker dock att ni har en fördel av att vara vana vid konstgräset. Märkligt vore väl annars? En tennisspelare som ska gå från det långsammare underlaget grus till det snabba gräset tränar inte direkt på grus före turneringen, eller...? Kan det vara så att ni blivit lite känsliga efter all "underlagskritik"...?

Du kan också läsa det jag skriver på ett annat sätt. Titta t ex på följande citat från texten ovan:

"Det fanns bara ett lag på banan"

"Det är bara att lyfta på hatten för ett Elfsborg, ledda av en suverän Anders Svensson, som presterade den mest underhållande fotboll jag sett i Allsvenskan på väldigt länge."

"...laget hängde inte alls med de kvicka Elfsborgsspelarna"

"Där måste jag verkligen ge Elfsborgsledningen en eloge."

...så varför så dyster? :-) Ganska pro-Elfsborg om jag får säga det själv.

Postat av: Micke

...en liten sak till. För skojs skull kollade jag Elfsborgs bortastatistik. Visst, på pappret ser det imponerande ut med fyra segrar. Det visar sig dock att segrarna kommit mot GAIS, Örgryte, Gefle (konstgräs...) och Öster. Vi får se hur statistiken ser ut när säsongen är slut.

/Micke

P.S. Spelar Elfsborg som mot Malmö i måndags, även på bortaplan, så ser jag gärna att laget vinner Allsvenskan om inte MFF gör det! D.S.

2006-08-10 @ 15:07:17
URL: http://pv.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback