VM-truppen

Sveriges VM-trupp är offentliggjord och ser ut som följer:

MÅLVAKTER:
Andreas Isaksson, Rennes
John Alvbåge, Viborg
Rami Shaaban, Fredrikstad

KOMMENTAR: Bakom givne Isaksson hade jag hellre sett Bengt Andersson, än John Alvbåge. Att ta med Shaaban tycker jag däremot är helt rätt. Inte för att jag sett honom spela på väldigt länge, men han är den enda svenska målvakten, förutom Isaksson, som har rutin från de riktigt stora matcherna.


BACKAR:
Erik Edman, Rennes
Petter Hansson, Heerenveen
Teddy Lucic, Häcken
Olof Mellberg, Aston Villa
Karl Svensson, IFK Göteborg
Fredrik Stenman, Bayer Leverkusen
Mikael Nilsson, Panathinaikos

KOMMENTAR: Tufft och helt rätt att ställa Alexander Östlund utanför truppen. Här hade jag dock gärna sett att Christoffer Andersson funnits med och i så fall på bekostnad av Micke Nilsson.


MITTFÄLT OCH ANFALL:
Niclas Alexandersson, IFK Göteborg
Daniel Andersson, Malmö FF
Kim Källström, Rennes
Anders Svensson, Elfsborg
Christian Wilhelmsson, Anderlecht
Tobias Linderoth, FC Köpenhamn
Fredrik Ljungberg, Arsenal
Mattias Jonson, Djurgården
Johan Elmander, Bröndby
Marcus Allbäck, FC Köpenhamn
Zlatan Ibrahimovic, Juventus
Henrik Larsson, Barcelona
Markus Rosenberg, Ajax

KOMMENTAR: Det ser ut ganska exakt som jag hade väntat mig och jag tror att jag hade tagit ut precis samma spelare, möjligen med ett undantag. Om jag hade varit lika modig som Svennis, så hade jag slängt in Sebastian Larsson och petat bort Mattias Jonson.

Totalt sett så har förbundskapten Lagerbäck varit lite modigare än vad jag hade väntat mig, när han valt att peta bort namn som Alexander Östlund och Eddie Gustafsson, till förmån för spelare som Karl Svensson och Rami Shaaban. Visst kan jag ha synpunkter på vissa enstaka namn, men på det hela taget ser det bra ut.


Kommentarer
Postat av: Göran

Håller med om dina kommentarer till nästan 100%. Dock kommer Mattias Johnson in i andra halvlek mot Paraguay och avgör matchen.

2006-05-10 @ 10:20:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback