En fotbollsnörd goes innebandy

Igår var det dags att lägga ytterligare en idrott till samlingen av elitidrotter jag sett live. Inför ett nästan fullsatt Idrottens Hus (2119 åskådare) möttes hemmalaget FC Helsingborg och gästerna Warberg i en mycket intensiv kvartsfinal i SM-slutspelet. Det var riktigt spännande fram till mitten av den tredje och sista perioden. Då gjorde gästerna ett rejält ryck från ställningen 2-3 till slutresultatet som kom att bli hela 2-8.

Inte för att jag är någon innebandyexpert, men mina allmänna sportkunskaper tror jag räcker för att kunna se att Warberg har ett mer komplett lag och ett något större och bättre organiserat spel i laget. Mitt tips är att Warberg vinner de två kommande matcherna och avancerar till semifinal relativt enkelt.


Några iakttagelser från en fotbollsnörds innebandydebut:


* Jag blev förvånad över hur fysiskt spelet var. Spelare flög till höger och vänster och det small ordentligt runt sargerna. Jag har alltid tyckt att det verkat som om spelarna inte får röra varandra alls när jag sett sporten på TV tidigare. Fel av mig....


* Gastutor borde vara förbjudna på samtliga idrottsevenemang. Särskilt de som hålls inomhus! Nu var det någon förvirrad stackare som gått vilse från nån ödslig speedwaybana och irrat sig in i hallen.

* Speakern....alltså allvarligt talat. Det blir bara pinsamt när mannen med mikrofonen försöker få igång publiken genom att med jämna mellanrum uppmana till applåder och hejarop genom att skrika "hemmapubliiiiiikeeen!!!" Dessutom envisades människan med att skrika så högt att ett par öronproppar definitivt hade varit att rekommendera.

* Intensivt spel. Det händer saker hela tiden och den tekniska skickligheten imponerar allt som oftast.

* Nationalsång. Jag förstår inte varför det ska envisas med nationalsång på matcher mellan två klubblag från samma land. Det känns helt fel. Det är nog ett Helsingborgsfenomen...

* Det finns innebandyhuliganer! Rätt vad det var, när Warbergs målvakt stod precis ute vid läktaren och spelet var avblåst, kommer en kille rusande från läktaren och drämmer en badboll i huvudet på målvakten. Badbollsmannen rusar tillbaka upp på läktaren och säkerhetspersonalen lyckas inte få tag på honom. Speakern går även ut med en obetalbar uppmaning till publiken i samband med badbollsincidenten. Jag garanterar att jag inte har hört den här förr och lär väl aldrig få göra det igen: "Vi vill uppmana hemmapubliken att sluta kasta in badbollar på planen!"

* Innebandy är en riktig "Svennesport".  Enbart en spelare i något av lagen har ett namn som klingar utländskt, Kimmo Eskelinen. Eskelinen är svensk landslagsman......





Kommentarer
Postat av: Antoniokjersti

Excellent site.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback